PRIMAVERA

LA COMUNICACIÓ.

 

 

TELERIN

A continuació, us parlaré de la cinquena eina necessària per l´educació dels vostres fills/es que complementa a les anteriors que us he anat presentant al llarg del blog (motivació, reforçament, límits, empatia): La comunicació

La bona comunicació entre pares i fills, ajuda al nen/a a connectar idees, emocions i estils de pensament. Cada dia els pares i mares ajuden als seus fills a establir connexions neuronals que desenvolupen la seva capacitat intel.lectual i emocional. Per aconseguir-ho, ens valem una eina tan senzilla com eficaç: La comunicació.

Infinitat d´estudis demostren que la comunicació entre pares i fills es la principal via de desenvolupament intel·lectual durant els primers anys de vida. La memòria, la concentració, l´abstracció, el coneixement del medi, l´autorregulació i el propi llenguatge necessiten de la comunicació per arribar a florir.

El cervell del nen esta programat per aprendre i adquirir totes les habilitats intel·lectuals característiques del esser humà , però sense l´estímul dels seus pares, sense la conversació, mai arribaria a desenvolupar-se plenament.  Per exemple, la capacitat de comprendre i emetre paraules, es quelcom innat en les persones, però el nen no pot desenvolupar-lo per si mateix, necessita l´estímul de l´adult per poder adquirir aquesta eina.

Ja hem parlat de com la comunicació empàtica o aquella que reforça les conductes positives i que posa límits amb afecte, poden resultar utils per a que el nen interioritzi les normes socials i aprengui a apaivagar els seus ànims quan estiguin desbocats.

Ara ens detendrem en una tècnica de comunicació molt concreta, que ens permetrà connectar d´una manera molt efectiva amb el cervell del nen: La comunicació cooperativa.

Amb aquesta senzilla eina, us serà molt fàcil guiar als vostres petits, perquè la seva principal virtut és facilitar la col·laboració del nen amb l´adult.

Per començar… imagineu aquesta situació quotidiana que es pot donar perfectament amb la vostra parella: La cuina esta tota cap per avall i et toca recollir a tu…Tanmateix no tens gens de ganes….

Situacio A:

“La cuina esta feta una pocilga ! Porto mitja hora esperant a que la netegis i tu no fas res… Unicament estàs assegut/da  veient la televisió. Neteja ara mateix tota la cuina !”

Situació B

“Carinyo, T´has fixat en que la cuina esta bastant bruta? Estic una mica agobiat/ada perquè ja no queden ni plats per sopar… Que et sembla si apaguem la televisió i la recollim…?… m´ajudes ?…”

En quina de les dos situacions seria mes probable que col·laboressis amb la teva parella?…

La primera situació reflexa un estil de comunicació inquisitiu.

La segona situació es un exemple de comunicació cooperativa. Aquest estil de comunicació augmenta la probabilitat de que el nen col·labori amb l´adult en qualsevol tasca que aquest li proposi. Es pot utilitzar quan volem que el nen segui a la taula a sopar, reculli el quart de joguines o simplement que ens escolti amb mes atenció quan li expliquem alguna cosa.

L´eficàcia de la comunicació cooperativa radica en sol·licitar la col·laboració del nen i en fer de les tasques un treball en equip. Quan el nen es sent acompanyat, la tasca sembla mes amena i senzilla que quan te que fer-ho sol. Per al vostre fill/a  “treu-te la roba” sona molt mes difícil i solitari que “anem a treure´ns la roba”. Es sols una forma de parlar. No tens de treure´t tu la roba… es sols presentar-li el missatge al nen de tal manera que el seu cervell entengui que va a ser quelcom fàcil per ell.

Quan el nen comprèn que l´adult li demana col·laboració, la probabilitat de que respongui positivament augmenta. La explicació a aquest fenomen es molt senzilla: L´esser humà es un ser social. Li agrada sentir-se acompanyat i gaudeix de rebre i d´oferir ajuda als altres. Ho portem en els gens. Alguns estudis demostren que des de l´any i mig sentim l´impuls d´ajudar a qui ho necessita,  ( us puc donar fe que això ho podem constatar en el nostre dia a dia a l´escola, els nostres nens s´ajuden constantment entre ells !!). Els nens aquesta edat son capaços  d´apropar objectes als quals un company no pot arribar…son capaços d´intentar consolar a un company i ajuden si  poden o si se´ls demana…

Igualment, això passa també en l´àmbit familiar: El teu fill vol ajudar-te, vol estar amb tu, la qual cosa farà que estigui mes propens a fer-te cas  si s´ho transmets demanant-li o oferint-li col·laboració: Si vols que el teu fill/a guardi les seves joguines, en lloc d´ordenar : “recull les teves joguines”, pots provar a demanar-li “ m´ajudes a guardar les joguines?”…

També podem fer preguntes al nen que li permetin posar-se en en el teu lloc (empatia), com per exemple: “com creus tu que podríem arreglar-ho”….”que et sembla a tu?….” Si aconseguim implicar al nen en el curs dels nostres pensaments, entendrà millor el que sents i necessites d´ell/a i haurà major probabilitat de que col·labori amb nosaltres.

Així mateix, es també més probable que el nen faci el que li demanem si li deixem cert grau de llibertat en lloc d´ordenar-li fer les coses. A qualsevol de nosaltres ens agrada sentir que podem triar, i no ens agrada massa sentir-nos obligats….Doncs als nens els passa igual. Col.laboren millor quan els oferim llibertat. Part del truc està en que mentre decideixen que volen fer, no son capaços de enfadar-se i barallar amb tu !!… ademés de sentir-se respectats i valorats, la qual cosa fomentarà sense dubte la seva disposició a col.laborar.  Si per exemple li preguntem:  “ que prefereixes fer primer: posar-te el pijama o llançar la roba bruta al cistell?”…estem fent que una situació normalment difícil pel nen es transformi en un moment positiu.  Podem donar-li a triar entre prendre primer la sopa o el peix, rentar-se les dents amb la pasta de nens o la dels grans, banyar-se o dutxar-se…i un llarg etc d´opcions que faran que el teu fill/a col·labori millor i aprengui a mes a mes a prendre les seves pròpies decisions.

TELERINES

Conclussions:

Diferents estils de comunicació poden oferir un millor o pitjor resultat a l´hora d´aconseguir que el nen col·labori amb l´adult. L´estil de comunicació mes eficaç es aquell que faci de la labor un treball en equip, aquell que demani la col·laboració, aquell que impliqui al nen en el pensament de l´adult, i aquell que li permeti sentir-se part de la presa de decisions. La comunicació colaborativa, tot i no ser un mètode infal·lible, augmenta de manera significativa la probabilitat de que el nen es posi en el lloc de l´adult i col·labori amb ell.

BY PALOMA PARDO

PSICOLOGA CLINICA. COL. 14262.

 

——————————————————————————————————————————

 

 

Al Tic-Tac constantment estem fent comunicació amb els nostres petits ….Cada dia, cada moment, cada activitat, és comunicació !!

 

P-0 LIA

P-0 LUCIA

———————————————————————————————————————–

La Motricitat Fina, està molt lligada al desenvolupament de la intel.ligència…Per aconseguir la motivació no hem d´oblidar-nos d´incentivar els seus èxits,per exemple amb aplaudiments i alegria…!!

Dibuixar, pintar, modelar plastilina, manipular objectes, apil.lar peçes, jugar….totes son activitats que  ajudaran als més petits a desenvolupar la seva Psicomotricitat Fina.

 

PSICO FINA.gif

 

 

 

P-1. PSICOMOTRICITAT FINA. CARLOTA

P-2.   TALLERS

P-2.   AINA

P-1.   TALLERS

P-0 PSICOMOTRICITAT FINA. ANGEL.

P-0. JOC COMPARTIT

 

————————————————————————————————————————–

 

CONTES

 

CUENTO.jpg

Els contes estimulen la comunicació dels bebes i dels nens petits. Introdueixen conceptes com números lletres, colors, formes i personatges d´una manera divertida. Desenvolupen aptituds d´audició, memòria i vocabulari. Donen als bebès informació sobre el mon que els envolta…

Quan els bebès compleixen el primer any de vida, ja han après tots els sons necessaris per parlar el seu idioma natiu. Quantes més histories s´expliqui al bebè, mes exposat estarà a paraules i major facilitat tindrà per parlar.

 

CUENTO PATITOS.jpg

 

Escoltar paraules, ajuda a formar una gran red en el cervell del bebè. Als nens als qui se´ls llegeix durant els primers anys de vida, tenen mes possibilitats d´aprendre a llegir en el moment adequat.

Quan llegim, el nen escolta com utilitzem diferents sons per expressar-nos, la qual cosa fomenta el desenvolupament emocional i social del nen. La lectura de contes, també convida al nen a mirar, assenyalar, tocar i respondre a preguntes,la qual cosa, promou el desenvolupament social i les aptituds de raonament. El bebè millora les aptituds del idioma imitant sons, reconeixent dibuixos i aprenent paraules…

 

P-0 MOMENT DE CONTES

P-0. CONTES

————————————————————————————————-

Cada setmana, ve al cole la teacher. Però també hi ha dies que ens agrada repasar algunes cosetes d´anglès..i de quan en quan gaudim unes estonetes amb activitats en aquest idioma…. Do you speak english ??

COLOURS.jpg

 

P-2.   COLORS EN ANGLÈS.

————————————————————————————————

JOC

Al cole , podem jugar de mil maneres diferents: Joc lliure, joc dirigit, joc simbòlic, amb molts nens,  amb pocs nens,  a la classe,  a l´aula de jocs,  a l´aula sensorial, a l´aula de Psicomotricitat,  joguines,  materials que no son joguines però que ens serveixen per jugar (tubs, teles, avions de paper,…), panera dels tressors,   joc heristic,  joc psicomotriu,  joc educatiu, joc manipulatiu,  jocs populars…. Ens encanta jugar !!!

El joc no és sols un element de distracció, sinó que es vital pel seu desenvolupament integral. Activa i estimula capacitats, afavorint diversos aspectes:

Afectivitat, motricitat, Intel.ligència, creativitat, sociabilitat…

  • Quan un nen juga, pot coneixer-se i desenvolupar la seva personalitat. El joc, es un medi per coneixer el mon que l´envolta i adaptar-se a ell en múltiples ocasions , creant mecanismos de defensa i afavorint l´asertivitat. També afavoreix la imaginació i la creativitat, augmentant la capacitat d´observació, atenció, concentració i memoria. Ademés aprèn a relacionar-se amb els demés. Ajuda també a resoldre i superar situacions dificils com el dolor, la por i la tristessa.

 

OSITO

 

P-0  JOC SIMBOLIC

P-1 JUGUEM AMB EL TREN

P-1 JUGUEM AB EL TREN (2)

P-2. JOC SIMBÒLIC

P-2. JOC SIMBOLIC (3)

P-2  PATI

P-2 PATI. JOC DIRIGIT

P-1 SORRAL

P-0 RING-RING

P-1 PISCINA DE BOLES

P-1 PISCINA DE BOLES

——————————————————————————————————

Pintem i pintem al cole !!!….Amb tot…Amb suros, amb pinzells, amb tampons, amb les mans, amb plantilles….Pintem fulles, murals, cartró, paper, suro, pals, pasta….

NIÑAS REGLA

 

 

Fins i tot, el nadons de P-0 han pintat amb la seva mà per donar-li al seu papa una sorpresa pel Dia del Pare.

 

P-0 LLEONS PEL PAPI !

P-1   PINTEM AMB XOCOLATA

P-1 PINTEM AMB XOCOLATA

P-2 ESTAMPACIÓ AMB PATATA

P-1 EXPERIMENTACIÓ AMB XOCOLATA

P-2 ROTULADORS

P-2 MURAL DE PRIMAVERA

P-1 MURAL AMB BARRES DE PINTURA

—————————————————————————————————————————————-

La nostra escola ens aporta un munt d´experiències ! Dia a dia, amb els joc, cançons, experiments, i activitats que portem a terme, fem a la vegada moltes coses….

Per exemple, en el següents dos vídeos,  en Pau i la Sofia, estan:  Compartint, jugant, socialitzant-se, fent estímul.lació visual, estímul.lació tàctil, llenguatge, interactuació, intercanvi d´afecte….Tot a la vegada en una mateixa activitat !!!

Imagineu-vos per tant, això cada dia !!! ….Com dona de si l´escola !!!  Es l´entorn ideal per aconseguir un excel.lent i feliç desenvolupament dels nostres petits .

 

P-1 COLORS

P-1. PAU I SOFIA….QUE FAN ?

 

—————————————————————————————————-

“Soy una taza…una tetera..una cuchara…un tenedor…!!!”…”Salero…azucarero…..batidora….”….!!!….Chuuuu….Chuuuu …!!!!!

Pongo la cabeza aquí….Pongo la cabeza allà….Sacudo….sacudo…y ahora bailo el cha cha cha ..!!!!!…..Cha…cha…chaaa…!!!!

En Pablo es desmelena  !!!! Quina marxa !!!

BALL PABLO

 

—————————————————————————————–

“Així fan fan fan….els petits bonics titelles….Així fan fan fan….els titelles s´han fet….GRANS !!!

 

P-0   TITELLES PINGU

 

BEBES EN PIJAMA

 

Que ens explica avui la Rosa ¿?

 

P-0 CONTES (2)

P-0 DE REUNIÓ AMB LA ROSA !!

P-0   PRIMAVERA

———————————————————————————————————

MUSICA

 

MUSICA

Intel.lectualment, la música afavoreix l´atenció i la concentració, estimula la memòria, i l´aprenentatge. Aiximateix, la música aconsegueix una major precisió per percebre i abstraure estímuls visuals i auditius, desenvolupa també el  sentit de l´ordre i fàcil.lita la creativitat.

Suposa també una preparació preverbal. La música també s´utilitza com teràpia de diverses dolències (ansietat, estrés, autisme…)

A l´escola, l´estimulació musical no es limita únicament a l´audició de cançons… A mesura que la maduresa del bebè ho permet, combinem música i moviment, incorporant palmades, mímica i ball….l´animem a que ens imiti… La música és font de diversió !!

Ens encanta experimentar, per això al cole les mestres ens posen al nostre abast objectes sonors (instruments musicals o no), amb els que podem generar sorolls i sons….

Ens ensenyen a escoltar… les mestres ens ajuden a prestar atenció al sorolls i sons de l´entorn (el timbre, el telèfon, l´ambulància, el cant dels ocells….)… La Rosa te un ocell i xiula a classe !!

Ens agrada molrt seguir diferents ritmes… també ballem escoltant cançons…i si encara no caminem….ballem en braços de la Rosa !!!…

Els grans de P-2 de vegades cantem amb el micro….Com s´escolta de fort la nostra veu !!!

 

MAS MUSICA

P-0.   ESTONETES MUSICALS

P-2    MUSICA I DOMINI DEL COS

P-2    MUSICA I CONTROL DEL COS

P-0.   MUSICA I BALL  !!

———————————————————————————————————————

MONTESSORI. AMPOLLES SENSORIALS

 

AMPOLLES SENSORIALS

Les ampolles sensorials, son ampolles de plàstic que omplim amb objectes que estimulen la curiositat del nen/a. Poden ser educatives, temàtiques o simplement per a la seva diversió.

Amb les ampolles sensorials es pot treballar la motricitat, l´estimulació visual (seguir amb la mirada el moviment de l´ampolla o dels objectes que hi ha dintre, reconèixer formes, colors…), l´educació auditiva (identificar sons, seguir el ritme d´una melodia…), el llenguatge , desenvolupament social (les ampolles serveixen per interactuar amb altres companys i es crea un espai i un moment de trobada al compartir les ampolles)…

 MONTESSORI. AMBIENT PREPARAT

P-1  MONTESSORI. AMPOLLES SENSORIALS.PSIC.FINA

P-1  MONTESSORI. AMPOLLES SENSORIALS. PSIC.FINA

P-1. MONTESSORI. AMPOLLES SENSORIALS. PSIC. FINA

———————————————————————————————————-

 

NIÑA DINO

 

A la nostra escola, intentem que diàriament cada nen tingui una estona de dedicació única. A l´escola aprenem a compartir, la qual cosa ens agrada, però de vegades també gaudim molt quan las nostras mestres ens dediquen mimos, paraules i ens donen atenció individual !!  Com ens estimen a l´escola !!

 

P-0 MOMENTS.  EVA

P-0 MOMENTS.  LIA

P-0 MOMENTS. MELINA

P-1  MOMENTS

P-0. ANGEL JA CAMINA !


 

 

MASAJE

Ja hem parlat anteriorment dels beneficis dels massatges.

 A P-0 sovint els bebes els rebem i ens encanta !!!. Es un moment únic i especial …. De relaxació, de tranquilitat, de transmissió d´afecte, de communicació, de plaer, i de dedicació que ens fa gaudir moltíssim !!…. Que feliços que som a la nostra escola !!

PIES

P-0. REFLEXOLOGIA PODAL. ANGEL

 

————————————————————————————————-

INFORMATICA

A la nostra escola, fem tallers d´informàtica una vegada a la semana. Tenim ordenadors adaptats i tàblets.

Beneficis que aporta en el nivell de preescolar:

  • Desenvolupa la destresa técnica i manipulativa dels continguts, a través dels sentits visual, auditiu i tacte.
  • S´aconsegueix un gran interés en els continguts a través de l´animació i el moviment de personatges o objectes.
  • Els diferents colors i veus dels personatges fomentan la imaginació i l´interes.
  • Els nens es comuniquen i interactúen entre ells
  • Desenvolupa la capacitat de pensar
  • Desenvolupa la creativitat
  • Prepara als petits pel seu futur estudiantil i pels requeriments de la societat del S.XXI

 

ORDENADOR

 

P-2 INFORMATICA

P-2 TABLETS

P-2 TABLETS

 

—————————————————————————————————-

 

El dia a dia a la escola diferents vessants.. Ens encanta celebrar els aniversaris !!.

Els aniversaris els preparem especialmente per ells… Les families colaboren portant pastis, galetes, i beguda al cole. Les Mestres preparem la festa . Es tracta d´organitzar un momento en el que el nen se sent  especial, un momento per ell/a en el qual se sent estimat i important. El dia del seu aniversari el petit/a surt amb la seva corona i molt content/a i els seus Companys també, ja que els aniversaris son sempre un bon motiu per fer gresca !!

 

OSITO CUMPLE

 

P-0 CUMPLE LIA

P-1 CUMPLE MANU

P2 CUMPLE ARNAU

P-2 ANIVERSARI ARNAU (2)

—————————————————————————————————

PSICO FINA I GRUESA

 

Ens encanta fer Psicomotricitat !! Fem Psicomotricitat Fina, Psicomotricitat Gruixuda, i també a P-2 Grafomotricitat….

 

NIÑO PINTANDO CUADRO

PSICOMOTRICITAT FINA

P-0 ARRIBA LA PRIMAVERA !!…PSICOMOTRICITAT FINA

P-1. LES CARLOTES

P-1.  MURAL AMB BARRES

P-1  TALLERS

P-1 TALLERS

P-0   QUE ENS EXPLICA LA ROSA


 

PSICO GRUESA

PSICOMOTRICITAT GRUIXUDA

P-1   PSICOMOTRICITAT. JULEN

P-1   PSICOMOTRICITAT

P-2   PSICOMOTRICITAT (2)

P-2   PSICOMOTRICITAT

 


 

GRAFOMOTRICIDAD.jpg

GRAFOMOTRICITAT

 

P-2 GRAFOMOTRICITAT

P-2 GRAFOMOTRICITAT

P-2  GRAFOMOTRICITAT. CLAUDIA

————————————————————————————————

JOC SIMBOLIC

RINCON DE LA CASITA.JOC SIMBOLIC

Beneficis:

  • Representen situacions mentals reals o inventades
  • Afavoreix el desenvolupament del llenguatge
  • Afavoreix la motricitat
  • Contribueix al desenvolpament emocional
  • El el joc simbòlic col.lectiu, s´exerceixen rols, la qual cosa contribueix a asumir i aceptar certes regles.
  • Fomenta la imaginació i la creativitat
  • Ajuda a comprendre i assimilar l´entorn
  • Ajuda a recrear situacions que de vegades no es poden fer en la vida real
  • Asimilen i accepten coses que potser no els hi agrada en la vida real, reproduint escenes desagradables (ex. Quan juguen a metges i un nen punxa perque fa de metge i l´altre es deixa punxar perque fa de pacient….)
  • Ajuda a comprendre millos el mon dels adults
  • Afaforeix la socialització, especialmente el joc simbòlic col.lectiu

 

Es fonamental permetre als nens jugar amb llibertat, i també es recomenable observar-los, doncs mitjançant el joc els nens transmeten i canalitzen les seves pors, angoixes, lliberen tensions… Per tant, el joc simbòlic és una font molt valuosa d´informació que ens permet ajudar al nen/a  en el seu desenvolupament evolutiu.

 

Els nostres petits, sovint son papas, mamas, Mestres, metges, mecànics, cuiners… Aquesta vegada volen ser cuiners !….mireu, mireu….

P-2  CUINERS

P-2  ELS CHEFS

P-2  JOC SIMBÒLIC

P-2  QUINS CUINERS !!

P-2   JOC SIMBÒLIC

—————————————————————————————————————————————–

 

PRIMAVERA

 

 

A aquestes altures, ja estem a meitat de curs…el nostre cole és la nostra segona casa… Aqui ens sentim molt a gust: juguem, cantem, manipulem, aprenem, experimentem, i ademes de tot això, tenim molts amics i totes les nostres mestres ens estimen molt !!

P-0 MES PRIMAVERA

P-2  PATI

P-0  MOMENTS

————————————————————————————–

Aquest hivern ha estat llarg i fred….

Estem ja en Primavera !!  … Ens encanta gaudir del nostre pati amb el sol….Que bé !!! Ara no fa ni fred ni calor i s´està genial !!!! …Ens ho passem pipa !!!

TOBOGAN

 

P-2   PATI

P-2 PATI

P-2   PATI

P-2 AL PATI

P-2 PATI

——————————————————————————–

 

SORRA

 

A la nostra escola també gaudim del sorral !!!…

 

Jugar amb sorra es tota una experiencia sensorial pels nens petits. Es divertit, educatiu i fins i tot relaxant .! Durant els primers anys de vida els nens/es aprenen sobre el mon que els envolta a través dels seus sentits, per la qual cosa les experiències sensorials els ajuden a formar connexions en el seu cervell.

 

Jugar amb sorra te molts beneficis….

 

  • Enforteix el seu sistema immune.
  • Afavoreix el desenvolupament sensorial: tocar, sentir, provar son experiències que donen aprenentartges ajudant als nens a processar el mon a traves dels sentits.
  • Afavoreix l´aprenentatge lògic-matematic, es una oportunitat per comparar, classificar, seriar, contabilitzar, separar, omplir, buidar, trasvassar….
  • Afavoreix el vocabulari: Describint el que veuen i fan l´ajudem a potenciar l´adquisició de noves paraules.
  • Permet potenciar diverses habilitats com la motricitat fina i gruixuda, mentre estan en contacte amb la naturalesa i el seu cos es veu beneficiat ja que es nutreix alhora de vitamina D.
  • Es un joc lliure, no estructurat que els ajudarà també a desenvolupar el seu potencial creatiu.

 

Per tot això…. Al nostre Tic-Tac, també tenim un sorral i ens encanta gaudir d´ell !!!

P-2   SORRAL

———————————————————————————-

 

Ja sabeu com ens agrada organitzar sovint activitats per tota la familia. El dia 16 de març vam gaudir d´un Teatre de Titelles de LLum Negre que va encantar a petits i grans .

 

Va ser tot un èxit. Us agraïm a tots la vostra participació , sense la qual no seria res posible .

Gracies papis i mamis per tot !!!

 

16 DE MARÇ TEATRE DE LLUM NEGRE.

—————————————————————————————-

BEBE

Els bebes anem creixent …. Gairebè ja es mantenim tots asseguts i molts ja casi caminem . Gaudim  diàriament amb tots els jocs, estímuls , activitats i afecte que rebem  cada dia a la nostra classe. Els rebem de las nostras mestres i dels nostres companys. A dia d´avui, ja ens coneixem tots molt bé…. Estem sempre junts i “compinxats “….

Quina pasada !!!!

 

 

P-0  MOMENTS

P-0   MOMENTS

OSITOS

 

 

—————————————————————————————————————————————–